آموزش نصب سیستم صوتی ماشین

اول من یه توضیح مختصری در رابطه با رنگ بندی و روش نصب سیمهای پخش توضیح می دم.البته مال همه پخشها ۱جور نیست ولی پخشهای شناخته شده از این استاندارد پیروی میکنن…و اینو بدونید ۱کی از مهمترین قسمتهای سازنده سیستم پخشه پس در انتخوابش نهایت دقت رو بکنید…

سیم زرد رنگ ( + ‌Battery )
که هنگامی که بخواهیم پخش را بطور مستقیم و بدون استفاده از سوئیچ روشن کنیم از آن استفاده می کنیم.
سیم قرمز رنگ ( ACC )
که هنگامی که بخواهیم پخش را با استفاده از سوئیچ ( مرحله دوم سوئیچ) روشن کنیم از آن استفاده می کنیم و با بستن سوئیچ پخش هم خاموش می شود.
سیم مشکی رنگ ( – منفی)
که برای اتصال به منفی بدنه استفاده می شود
سیم آبی رنگ ( System Remote Control )
که برای فرمان دادن به آمپلی فایر و روشن کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد.
سیم ریموت که با رنگ آبی مشخص میشهREMOT
سیم نارنجی رنگ ( ILL )
این سیم برای مواقعی استفاده می شود که بخواهیم همزمان با روشن کردن چراغ های پشت آمپر و کوچک ماشین ، چراغهای پس زمینه پخش هم روشن شود .
سیمهای اسپیکرهای جلو و عقب
سیم های خاکستری رنگ( بدون خط مثبت و خط دار منفی) برای اسپیکرهای جلو سمت راست.
سیم های سفید رنگ( بدون خط مثبت و خط دار منفی) برای اسپیکرهای جلو سمت چپ.
سیم های بنفش رنگ( بدون خط مثبت و خط دار منفی) برای اسپیکرهای عقب سمت راست.
سیم های سبز( بدون خط مثبت و خط دار منفی) برای اسپیکرهای عقب سمت چپ.
سیم آنتن هم که کاملا مشخصه و در انتهایش سوکت مخصوص آنتن نصب هست. روش نوشته ant
۱سری خروجی های rc داره که واسه وصل کردن پخش به آمپلیفایر هستن
RC که روش نوشته SW مال سابه و همینطور RC :که روش نوشته REAR استیج عقب و RC FRONT مال استیج جلوست…
اینم از شماتیک کلی سیمهای پخش البته ۲جفت RC داره

برق آمپلی فایر

یه ضرب المثلی هست که میگه برق سیستم از خود سیستم واجب تره
اولین قدم برای داشتن یه برق خوب اینه که دقیقا بدونیم آمپامون چیه کلاسش چیه و کلا چقدر مصرف کننده داریم
آمپای که تو بازار هست دو نوع هستن
آمپای کلاس A/B که معمولا فول رنج هستن و میتونن همه ی فرکانسارو اجرا کنن و برای اسپیکر استفاده میشن
نوع دیگه آمپای کلاس D هست که معمولا برای سـاب ووفر ووفر استفاده میشن
آمپای نوع اول تلفات توشون خیلی زیاده و خیلی راحت تر گرم میشن ولی آمپای نوع دوم کم مصرف ترن و به سختی گرم میشن
راندمان آمپای کلاس AB حدود ۵۰ درصده ولی آمپای کلاس D بین ۸۰ تا ۹۵ درصد هم هست
پس تا اینجای کار نتیجه میگیریم که مصرف برق آمپای فول رنج بیشتر از کلاس دی هست بنابراین برای اینکه تا حد امکان مصرف برق سیستم رو کم کنیم بهتره که برای سـاب ووفر از آمپای کلاس D استفاده کنیم
دومین قدم برای داشتن برق خوب انتخاب فیوز مرغوب برای سیستمه و لازمه که توجه کنیم که میزان آمپر تحملی اون رو با توجه به سیستممون انتخاب کنیم
معمولا برای سیستمهای معمولی با توان زیر ۱۰۰۰ وات یه فیوز ۸۰ آمپر کفایت میکنه
بالا بردن بیش از حد آمپر فیوز میتونه خطر ساز هم بشه که بحثش در اینجا نمیگنجه
ولی کسانی که سیستم معمولی با یک باتری معمولی دارن بهتره که فیوز اصلی سیستم رو بالای ۱۰۰ آمپر انتخاب نکنن تا در مواقع اتصال کوتاه فیوز قطع کنه
سومین قدم برای سیستم خوب خرید یک کابل مغوب با قطر مناسب هست
ساده ترین سیستم که سـاب ووفر هم داشته باشه نیاز به کابلی با گیج حداقل ۴ هست که میتونه این عدد به گیج صفر هم تغییر پیدا کنه ولی حداقلش گیج ۴ هست
خیلی اوقات برای اینکه سیستم ارزون تر در بیاد افراد کابل اصلی رو گیج ۸ انتخاب میکنن و بعد از اون باید با مشکلاتی از قبیل افت ولتاژ شدید و پروتکت کردنای مداوم آمپلی فایر دست و پنجه نرم کنن
تفاوت چندانی نیست که کابل شما ایرانی باشه یا خارجی فقط نکته مهم اینه که کابلتون بی نام و نشون نباشه
به نظر من کابلای ایرانی خوب هم تو بازار زیاده مثل جوشکاب یزد که معمولا به اسم کابل جوشکاری به فروش میرسه
پس تا اینجای کار یه فیوز مرغوب با یه کابل مرغوب برای سیستمتون تهیه کردید
برای یه سیستم با توان مجموع ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ وات یه کابل گیج ۴ مرغوب کفایت میکنه
برای بالای ۱۰۰۰ وات باید کابل ضخیمتر مثل گیج ۲ استفاده کنید
پس از اینکه فیوز رو داخل موتور و با کوتاهترین فاصله نسبت به قطب مثبت باتری نصب کردید لازمه که کابل برق اصلی رو از رکابای بغل رد کنید و تا صندوق اونرو هدایت کنید
اینم نمایی از نصب فیوز
اگر براتون امکانش هست فیوز هولدر رو به بدنه پیچ کنید و مثل این عکس تو هوا نباشه
ضمنا بهتره که با یه کابل ضخیم مثل گیج ۴ منفی باتری رو به منفی بدنه پیچ کنید

بعد از اینکه کابل برق اصلی رو تا صندوق کشیدین با توجه به اینکه چند تا آمپلی فایر دارین باید یه تقسیم برق تهیه کنید
تقسیم برق وظیفش اینه که یک ورودی میگیره و دو یا چند خروجی به ما تحویل میده
البته با روشهای دست ساز هم میشه تقسیم ساخت ولی بهتره آمادش رو بخرین
قیمتش هم از ۱۰ تومن واسه گیجای بالا هست تا اونایی که ورودی گیج صفر دارن و قیمتشون تا ۳۰ تومن هم میره
نکته مهم در نحوه اتصالات اینه که تا حد امکان از اتصالاتتون(از سر باتری گرفته تا اتصالای تقسیم برق)خیلی محکم و اساسی باشه و در لخت کردن سیمها هم سخاوتمند باشین!سیمی که کم لخت شده باشه ممکنه اتصالش خوب برقرار نشه
اینم یه نمونه از تقسیم ورودی صفر

همونطور که میبینین کابل اصلی برق(مشکی رنگ)وارد ورودی گیج صفر تقسیم شده و از دو طرف دیگش دو تا خروجی گیج ۴ برای دوتا آمپلی فایر خروجی گرفته شده
برای راحتی کار سعی کنید کابلای تقسیم به آمپلی فایر رو خارجی انتخاب کنید تا انعطاف زیادی داشته باشن و موقع کار و رد کردن کابلا از پشت تخته آمپلی فایر اذیت نشین
بعد از اینکه کابلای آمپارو تا خود آمپا کشیدین و به مثبت ترمینال برق آمپا،وصل کردین نوبت وصل کردن ترمینال گراند یا زمین یا همون منفی آمپهاست
همونطور که میدونین تمام قسمتهای بدنه ماشین وصل به منفی باتری هستند علت اینکه ما فقط یک کابل به جای دوتا کابل تا صندوق کشیدیم اینه که قصد داریم منفی برق آمپارو از بدنه ماشین تامین کنیم
خوب به درون صندوق نگاه کنید یه قسمت فلزی از جنس بدنه که بشه سوراخ کرد و بهش پیچ زد رو انتخاب کنید
ابتدا یه سوراخ بزنین سپس دایره ای از رنگ اون قسمت فلزی رو به قطر ۲ ۳ سانت بتراشین
دقت کنید که این مرحله کار حساسه!اگه رنگ ماشین خوب تراشیده نشه یا اتصالای ما محکم نباشه احتمال جرقه زنی تو اون ناحیه به وجود میاد که خطرای خودشو داره
حالا که خوب رنگ رو تراشیدین یه کابل با همون ضخامت گیج ۴ انتخاب کنید یک سرشو کابلشو بزنین و به همون قسمتی که رنگشو بردین پیچ کنید یه سر دیگشم به منفی آمپا وصل کنید
تا اینجای کار نحوه اتصالات و پیکربندی برق آمپلی فایر رو توضیح دادم

تا اینجای کار کابلای قسمت پاور آمپلیفایر ما متصل شد
حالا از اینجا به بعد متنظریم که با یه فرمان از طرف پخش آمپامون روشن بشن و کار کنن
تا قبل از این آمپا رو حالت استندبای بودن و منتظر یه فرمان از طرف پخش!!این فرمان هم چیزی نیست جز ولتاژ ۱۲ ولتی که وقتی پخش روشن میشه برای آمپلی فایر میفرسته و بهش ریموت میگن
در پشت سوکت پخش یک سیم آبی رنگی هست که روش معمولا زده AMP Remote!!از این سیم برای روشن کردن آمپا استفاده میشه و به وسیله تک رشته سیمی که معمولا چسبیده به RCA هاست این ولتاژ به صندوق و در نهایت به ترمینال Remote آمپا کشیده میشه

 

اگه به این عکس نگاه کنین متوجه اون ترمینالی که وسط ترمینال + – هست میشین
اون سیم آبی رنگ پشت پخش باید توسط آرسی ها تا صندوق بیاد و در نهایت به این ترمینال وصل بشه
خب پس الان با روشن شدن پخش آمپا هم روشن میشن
اگه همه چیز تا اینجا درست باشه و آر سی ها هم درست وصل باشن با پخش آهنگ باید از سـاب ووفر یا باندای شما صدا در بیاد
خب اینجا تازه شروع سختی کار هست و ممکنه مثل خیلیها با مشکل افت ولتاژ مواجه شین
اگه که یه آمپلی فایر ۲ یا ۴ کانال دارین و ازش برای باند استفاده میکنین احتمالا مشکلی نخواهید داشت ولی اگه آمپلی فایر مونو یا ۲ یا ۴ کانالی به همراه سـاب ووفر داشته باشین ممکنه این مشکل به وجود بیاد ممکنه هم نیاد
خب بعد از اینکه همه چی رو تنظیم کردین وصدا گیری کردین باید ببینین که رفتار برق ماشین چجوریه
خیلی ها هستن که در اولین مرحله تست تو صداهای بالا ماشینشون از افت ولتاژ تقریبا میره که خاموش بشه(این دسته از افراد تکلیفشون روشنه یعنی اینکه باید یه فکر اساسی به حال برق بکنن چون این مشکل ممکنه حتی به ECU ماشینشون هم آسیب بزنه!!!اما چه فکری؟؟توضیح میدم…..)
یه عده هم هستن که برق ماشینشون به ظاهر خوبه ولی وقتی ولتاژ دو سر آمپارو میگیرن در حالت بیسای سنگین،ولتاژشون به نزدیکای ۱۱٫۵ هم میرسه)
یا خیلی ها هم هستن که بدون اینکه ظاهر برق ماشینشون چیزی نشون بده آمپاشون سریع پروتکت میکنه
اولین قدم برای تست وضعیت برق اینه که اول از همه ولتاژ دوسر آمپارو در حالتی که خاموشه اندازه بگیرین
اگه که Big3 ندارین و برق ماشین فابریکه و کابل اصلی برقتون هم ۴ گیج یا کمتر هست باید ولتاژی بین ۱۳ تا ۱۳٫۵ داشته باشین
اگه که big3 دارین با کابل مثلا ۵۰ یا بیشتر، و سیم اصلی برق آمپا با گیج ۴ یا کمتر کشیده شده باید ولتاژتونن روی ۱۴ تا ۱۴٫۴ باشه
البته تست باید تو شرایطی باشه که نه کولر گرفته باشین نه مصرف کننده پر مصرفی تو مدار باشه
حالا ذره ذره صدارو ببرین بالا
ببینین ذره ذره که میره بالا ولتاژ چقدر افت میکنه!اگه که به زیر ۱۲ اومدین(البته لحظه خیلی کوتاه عیبی نداره)یکم خطرناک میشه و باید یه فکری به حال برق بکنین ولی اگه با سنگینترین بیس ولتاژ زیر ۱۲ نیومد(چه به صورت لحظه ای چه مثلا ۵ دقیقه بعد از استفاده)باید خوشحال باشین که برق خوبی دارین
اما روشهای تقویت برق ماشین عبارتند از:
۱٫ضخیمتر کردن کابل اصلیتون
این روش راحت ترین و پایه ای ترین روش هست
اگه که کابلو عوض کردین با ضخامت بیشتر و متوجه شدین که برق آمپا بهتر شده و تو بیسای سنگین زیر ۱۲ ولت نمیاد تقریبا اثر خودش رو کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *