بیگ ۳:این یه روشی هست که ما تو این روش کابلای دینام رو ضخیمتر میکنیم تا با کم کردن مقاومت اونا افت ولتاژ روی اونهارو به حداقل برسونیم
تو این روش حداقل ۱ ولت تفاوت بین حالت بدون بیگ تری تو بیسای سنگین وجود داره و ۱ولت توی آمپلی فایر ۱۰۰۰ واتی یعنی از دست ندادن حداقل ۱۰۰ وات
روششم به این صورته که از قطب مثبت دینام به باتری با ضخیم ترین کابل ممکن که بهتره ایرانی باشه(کابل ۵۰ میل یا ۷۵ میل که همون ۵۰ هم کافیه) یک اتصال برقرار میکنیم
و از بدنه دینام به بدنه ماشین باز هم یک کابل دیگه میکشیم تا سیم منفی دینام به بدنه رو هم تقویت کرده باشین
این روش چه برای بچه سیستم چه برای یه سیستم حرفه ای توصیه میشه چون باعث میشه از حداکثر توانی که یه آمپلی فایر داره بشه استفاده کرد
ضمن اینکه توی چیزای دیگه هم تاثیر داره(مثلا وقتی کولر میگیرین ولتاژ ماشین مثه قبل افت محسوسی نداره)
اینم توضیح با عکس برای بیگ ۳

بدنه دینام به بدنه ماشین
مثبت دینام به مثبت باتری با یک فیوز معمولا ۱۰۰ آمپر
منفی باتری به بدنه هم فراموش نشه
بهتره بیگ تری با کابل ۵۰ میلیمتر مربع یا ۷۵ میلی متر مربع ایرانی انجام بشه
قیمتشم برای هر متر بین ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومن میشه

تو جلسه قبلی روشای تقویت برق رو گفتم و با مبحث بیگ ۳ پایان دادم
خب روشهای زیادی برای تقویت برق استفاده میشه اما از اونجایی که نسبتا هزینه بر هست توصیه میشه که به ترتیب اولویت زیر مراحل رو چک کنین اگر هر مرحله رو انجام دادین ولی مشکل هنوز پابر جا بود برید سراغ روش بعدی………
۱٫اول به سراغ کابل اصلی برین چون اگه ضخامتش کم باشه مشکل ساز میشه
برای یه سیستم معمولی حداقل باید گیج ۴ بکشین و بنا به سلیقه و اینکه چقدر به برق ماشین اهمیت میدین میتونین حتی کابل صفر بکشین
توصیه من استفاده از حداقل گیج ۴ برای ۷۰۰ وات یا کمتر هست
اگه که توان بیشتری لازم دارین از گیج دو یا کمتر استفاده کنین
اگر مشکل پابرجا بود اولین کار اینه که از سلامت دینام و باتری آگاه بشین
۲٫برای چک کردن دینام باید ولتاژ دو سر باتری رو بگیرین اگر که بالای ۱۴ ولت بود تقریبا دینام شما در وضعیت خوبی هست
اگر که زیر ۱۴ هست بهتره که به تعویض دینام فکر کنین چون علاوه بر اینکه برای سیستم مشکل ساز میشه عمل شارژ باتری رو هم با مشکل مواجه میکنه
باتری هم با توجه به عمری که ازش میگذره میشه فهمید که سالم هست یا نه(سعی کنید از باتریای خشک استفاده کنین)
۳٫روش بعدی که من خیلی روش تاکید دارم انجام بیگ تری هست که قبلا توضیح دادم
این روش برای هر سیستمی توصیه میشه!اگر که دسترسی به دینام براتون راحته حتما این کارو انجام بدین
البته این کار برای مثال برای تندر ۹۰ کار سختیه چون دینام لوگان حتی دیده هم نمیشه چه برسه به اینکه بخواین کابلاشو تقویت کنین
اما برای ماشینایی مثه سمند ۴۰۵ و پرشیا که موتوراشون خیلی فشرده نیست کار راحتیه
۴٫اضافه کردن خازن:تقریبا خازن چه برای سیستم قوی چه ضعیف توصیه میشه اونم به علت اینکه خازن میتونه ریپل ولتاژی که در اثر جریان کشی لحظه ای آمپا به وجود میاد رو از بین ببره و ولتاژ رو در سطح نسبتا ثابتی نگه داره
البته نبودن خازنایی که روش عددای الکی زده بهتر از بودنشه!مثه mb acoustic و……
برای هر ۱۰۰۰ وات تقریبا یک خازن ۱ فاراد واقعی لازمه سعی بشه که از برند معتبری خریداری کنید
مثه Street Wires یا Stinger و …..
۵٫در آخرین حالت هم که همه موارد بالا رو انجام دادین ولی هنوز هم احساس میکنین که برق ماشین نوسان داره باید به فکر باتری دوم بیفتید
البته اضافه کردن باتری دوم دردسرای خودشو داره ولی برای لحظه ای صدا گرفتن کمک میکنه(دقت کنین که این روش برای زمانی هست که از روشای بالا نا امید شده باشین وگرنه در حالت عادی توصیه نمیشه)
مثلا اگر که باتری خالی میشه باید بهش فرصت شارژ شدن بدید ضمن اینکه وقتی دوتا باتری دارین و آمپای پرمصرفی بالای ۱۰۰۰ وات دارین نباید طولانی مدت با صدای بلند صدا بگیرین!چون وقتی هردو باتری شارژشون کم بشه فشار مضاعفی روی دینام میارن مخصوصا تابستونا احتمالا از بین رفتن دینام خیلی زیاد میشه
نکته مهمی هم که باید توجه کنین بهش اتصالات هست
اتصالات بدنه و اتصال ترمینالا باید با نهایت دقت انجام بشه
خیلی وقتا بوده که یکی مشکل برقی داشته همه کارای بالا رو کرده اما حل نشده!اما بعد از مدتی فهمیده که اتصال به بدنه ها خوب برقرار نبوده
پس اگر تمام مراحل بالا رو با توجه به اولویتی که نوشتم انجام بدین مشکلی نخواهید داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *